GREEN ARROW #1-50 (Percy, Benson / collectif)

À la différence des meilleures séries du Rebirth dont je guette chaque nouveau numéro chaque quinzaine, Green Arrow fait partie des titres que je préfère lire arc par arc ; à l’unité, même avec le rythme de parution accru, le contenu est trop peu nourrissant et je lâche. Sur plusieurs numéros lus d’une traite (même si « plusieurs » se résume à « deux ou trois », mais formant une histoire cohérente), ça n’en devient pas génial, mais ça peut encore faire la farce. Plus ou moins.

Comme je vois qu’un nouvel arc commence, je vais de ce pas rattraper EMERALD OUTLAW qui a duré plus que les précédents (#12-17). En attendant, quelques avis sur la première douzaine de numéros :

THE DEATH AND LIFE OF OLIVER QUEEN (Rebirth + #01-05)
J’ai plutôt bien aimé l’entrée en matière de la série, qui, selon toute apparence, se joue des attentes liées au reboot, soit les retrouvailles avec une version plus « solaire » du DCU. Oliver vit heureux, quasiment « en famille », avec Dinah et Emiko, et utilise ses ressources financières de façon bénéfique plutôt que de flécher les délinquants à tout-va en serrant les dents. Sur quoi, Percy plante une flèche dans le dos de nos présupposés, et révèle que tout cela était bien trompeur. Ok, je marche. D’autant que (je ne suis pas le premier à le dire) la qualité graphique est au rendez-vous avec le travail d’Otto Schmidt.

Las, la suite n’est pas très originale, ressassant des idées déjà bien souvent vues (le gestionnaire traître, la conspiration de riches vilains masqués…), tout en semblant avoir du mal à assumer pleinement ce retournement (Oliver Queen perd TOUT… SAUF… sa cache à équipements et l’aide fidèle de ses potes pleins de ressources… autant dire qu’on reste loin d’un Batman R.I.P.… Cf. également la façon dont est expédié le retournement de Diggle dans le parc.)

Attention, l’ensemble n’est pas non plus honteux ; il aurait même suffi à ce que la série sorte du lot en d’autres temps (de disettes) pas si lointains. Mais dans le contexte de Rebirth, difficile de ne pas se dire qu’il va falloir faire mieux que ça. Et malheureusement… http://www.bdgest.com/forum/images/smilies/icon_arrow.gif

SINS OF THE MOTHER (#06-07)
Graphiquement on avait déjà perdu en qualité au cours de l’arc précédent en passant de Schmidt à Ferreyra, mais avec Stephen Byrne c’est la plongée. J’imaginais sur le moment que le dessin cartoony était un choix en lien avec l’âge de la protagoniste principale de ce diptyque, mais, outre qu’on a revu Byrne par la suite sur la série, l’histoire racontée ici n’a rien de particulièrement enfantin. Ni de bien enthousiasmant, par ailleurs. Le principal problème de ce mini-arc vient du choix d’entrelacer deux histoires, une dans le passé, une dans le présent, sans rapport entre elles autre que la présence centrale d’Emiko. Prise isolément, chacune de ces deux histoires aurait pu être très correcte sans avoir à y changer grand chose, mais les coupures incessantes pour basculer de l’une à l’autre cassent tout rythme, laissant une impression de trop-peu malgré le côté bavard des dialogues de Percy.

ISLAND OF SCARS (#08-09)
Schmidt revient :smiley: le temps de re-céder la place à Byrne :angry: . Une fois encore l’arc commence bien, déjoue les attentes du lecteur, puis se perd, cette fois avec l’option « vitesse grand V ». Je ne suis pas un fétichiste de la décompression à tout prix, mais là on atteint un tel rythme dans l’enchaînement heurté des situations, des retournements et des incohérences diverses, qu’on a l’impression que Percy s’est fixé comme objectif de pasticher le contenu d’une saison entière de flashbacks de la série télé Arrow puis a condensé le résultat pour que tout arrive en moins d’une journée !

MURDER ON THE EMPIRE EXPRESS (#10-11)
Antithèse du précédent, ce diptyque pose une situation, l’explore et s’y tient. Ça va vite quand même (normal, on est dans un TGV… sous la mer), mais ça ne part pas dans tous les sens et c’est tout de même mieux comme ça. Ce n’est pas parfait non plus - au rayon des bémols on regrettera un Eddie Fyers réduit à un rôle de méchant caricatural, et une fin presque littéralement over the top -, mais dans l’ensemble voilà un récit efficace et d’assez bonne facture, d’autant que Ferreyra assure bien le job côté dessins.

http://www.cine-sanctuary.com/public/sanctuary/img/preview4/greenarrow19a.jpg

[quote]GREEN ARROW #19

Written by: Ben Percy.

Art by: Eleonora Carlini, Mirka Andolfo.

Covers by: Otto Schmidt, Mike Grell.

Description: « Reunion » finale! Orphaned as an infant and raised on a Navajo reservation, the superhero Arsenal returns to his adopted home to defend it from a violent militia hired by… Queen Industries?! Oliver Queen’s company has been up to no good since his supposed death, but Green Arrow is on the scene to make things right. Unfortunately for Ollie, he’s the last person his former sidekick wants to see.

Pages: 32.

Price: $2.99.

In stores: March 15. [/quote]

http://www.cine-sanctuary.com/public/sanctuary/img/preview4/greenarrow191.jpg

http://www.cine-sanctuary.com/public/sanctuary/img/preview4/greenarrow192.jpg

Source : comicscontinuum.com

http://www.cine-sanctuary.com/public/sanctuary/img/preview6/GA-Cv20-ds.jpg

[quote]Green Arrow #20

Benjamin Percy (w) • Eleonora Carlini & Mirka Andolfo (a) • Otto Schmidt (c)
Variant Cover: Mike Grell

“REUNION” finale! Estranged partners Green Arrow and Arsenal find common ground as they reunite to take on the violent right-wing Wild Dog militia that’s been menacing Roy’s childhood home at the behest of Oliver Queen’s stolen corporation, leading to shocking revelations about the heroes’ pasts and huge implications for the future of Green Arrow. In the end only one thing is certain: not even time can heal all wounds.

Rated: Teen+
In Shops: April 5th, 2017
SRP: $2.99[/quote]

http://www.cine-sanctuary.com/public/sanctuary/img/preview6/GA-20-1.jpg

http://www.cine-sanctuary.com/public/sanctuary/img/preview6/GA-20-2.jpg

Source : cbr.com

[quote]Green Arow #21

Publisher: DC Comics

Writer: Benjamin Percy
Artist: Juan Ferreyra
Cover Artists: Juan Ferreyra, Mike Grell (Variant)

Here’s the official synopsis:

““THE RISE OF STAR CITY” part one! They killed Oliver Queen. They made an outlaw of Green Arrow. Now the Ninth Circle will gather its forces to destroy the hero’s very soul. Buildings will topple. Innocents will starve. Disease will spread. And Seattle will die. The biggest Green Arrow story ever begins here!”

Green Arrow #21 is due to hit stores on Wednesday, April 19.[/quote]

Source : nerdist.com

[quote]Green Arrow #22

STORY BY
Benjamin Percy
ART BY
Juan Ferreyra
COLORS BY
Juan Ferreyra
LETTERS BY
Nate Piekos of Blambot
COVER BY
Juan Ferreyra and Mike Grell
PUBLISHER
DC Comics
2.99(USD)
2017-05-03

“THE RISE OF STAR CITY” part two! The Ninth Circle’s puppet mayor Nathan Domini cripples Seattle’s ability to defend against the ever-increasing chaos of disease, fires and crime while Green Arrow and Black Canary face a confederacy of foes unlike anything they’ve encountered before as Cheshire, Brick and Eddie Fyers tear the city apart![/quote]

Source : cbr.com

[quote]GREEN ARROW #23

Written by: Ben Percy.

Art by: Juan Ferreyra.

Covers by: Juan Ferreyra, Mike Grell.

Description: « The Rise Of Star City, » part three! As Green Arrow discovers the Ninth’s Circle’s true plan for Seattle, so too does Oliver Queen learn the truth about his family’s ancient role in the city’s coming destruction. Shocking secrets are laid bare as the biggest Green Arrow story ever drives toward its epic conclusion.

Pages: 32.

Price: $2.99.

In stores: May 17. [/quote]

Source : comicscontinuum.com

[quote]GREEN ARROW #24

Written by: Ben Percy.

Art by: Juan Ferreyra.

Covers by: Juan Ferreyra, Mike Grell.

Description: Seattle has fallen. Oliver Queen is all too familiar with the destruction and betrayal the city has endured. With the city in ruins, Oliver must avenge his friends and fight against the Ninth Circle – taking back what his family has built. Will Oliver be able to salvage what’s left of the city.

Pages: 32.

Price: $2.99.

In stores: June 7. [/quote]

Source : comicscontinuum.com

[quote]Green Arrow #25

“BROKEN ARROW” part one! Hopelessly divided over Oliver’s role in the rise of Star City, Green Arrow and Black Canary do the unthinkable and break up. While Dinah starts a resistance movement in the former Seattle underground, Ollie’s been driven out of the city he sacrificed everything to protect. And that’s only the beginning! The next major phase of GREEN ARROW begins with in this oversized anniversary issue![/quote]

Source : comicbook.com

GREEN ARROW #26

Written by: Ben Percy.

Art by: Stephen Byrne.

Covers by: Otto Schmidt, Mike Grell.

Description: « Hard Traveling Hero, » part one! Unwilling to let another city suffer the same fate as Seattle, Green Arrow kicks off a new quest to hunt down the Ninth Circle across America! To stop disaster before it can happen, the (in)famously hot-headed Oliver Queen must mend fences with those he’s alienated in the past, starting with The Flash!

Pages: 32.

Price: $2.99.

In stores: July 5.

Source : www.comicscontinuum.com

GREEN ARROW #27
Written by BENJAMIN PERCY
Art by JAMAL CAMPBELL
Cover by OTTO SCHMIDT
Variant cover by ESAD RIBIC
“HARD TRAVELING HERO” part two! Oliver Queen is a pillar of morality. A champion of ethics. The essence of truth. Or at least he thought so. The self-described people’s hero Green Arrow crosses paths with the Justice League’s real paragon of virtue, Wonder Woman, when his cross-country fight against the Ninth Circle puts both heroes’ muscle and mettle to the ultimate test.
On sale JULY 19 • 32 pg, FC, $2.99 US • RATED T+

Source : www.newsarama.com

Green Arrow #28

STORY BY
Benjamin Percy
ART BY
Juan Ferreyra
COLORS BY
Juan Ferreyra
LETTERS BY
Nate Piekos of Blambot
COVER BY
Mike Grell and Otto Schmidt
PUBLISHER
DC Comics
2.99(USD)
2017-08-02

“HARD-TRAVELING HERO” part three! Metropolis is Oliver Queen’s next stop on his quest to take down the Ninth Circle, but he may be too late when the evil financiers start a war with the one man they can’t buy: Lex Luthor! That’s more fat cats than even Ollie can handle, which means this is a job for Superman and Green Arrow!

Source : www.cbr.com

GREEN ARROW #29

Written by: Ben Percy.

Art by: Juan Ferreyra.

Covers by: Otto Schmidt, Mike Grell.

Description: « Hard-Traveling Hero, » part four! Black Canary and Green Arrow’s missions converge in two cities at once! Canary’s in Seattle, where she’s hot on the trail of the Auctioneer, and Arrow’s in Gotham City, where Oliver Queen’s investigation into human trafficking among the city’s elite draws the attention of Bruce Wayne!

Pages: 32.

Price: $2.99.

In stores: August 16.

Source : www.comicscontinuum.com

GREEN ARROW #30
Written by BENJAMIN PERCY
Art and cover by OTTO SCHMIDT
Variant cover by MIKE GRELL
“HARD TRAVELING HERO” part five! The day Oliver Queen has dreaded for years has finally arrived: Green Arrow, DC’s most stubborn, most hotheaded hero, needs help from the last person he ever wanted to ask: Hal Jordan, who’ll give the Emerald Archer a lift to the stars in this stunning reunion that readers have demanded since REBIRTH began!
On sale SEPTEMBER 6 • 32 pg, FC, $2.99 US • RATED T+

Source : www.newsarama.com

GREEN ARROW #31

Written by: Ben Percy.

Art by: Otto Schmidt.

Covers by: Otto Schmidt, Mike Grell.

Description: « Hard Traveling Hero » finale! For a year Oliver Queen has been one step behind the Ninth Circle. Now he knows why: an orbiting fortress from which the super-villain financial empire secretly spies, steals, buys, sells and kills everyone and everything Green Arrow needs to defeat them. And. It. Is. Going. Down. It’ll take the whole Justice League to clean up the mess in this epic conclusion to the most star-studded Green Arrow story ever!

Pages: 32.

Price: $2.99.

In stores: Sept. 20.

Source : www.comicscontinuum.com

GREEN ARROW #32
U.S. Price: $2.99
ON SALE 10/4
DARK NIGHTS: METAL tie-in! “GOTHAM RESISTANCE” finale!
The Gotham Resistance has fought its way through lands of fire, poison, destruction and fear, but no one was ready for the craziest showdown of all: Green Arrow and Black Canary, whose eternal lovers’ quarrel goes medieval as the team marches into the hellish, mind-bending world of The Man Who Laughs to uncover the secret to defeating the hordes of the Dark Multiverse!

Source : www.syfywire.com

Green Arrow #33
Benjamin Percy (w) • Jamal Campbell (a)
Cover: Jamal Campbell
Variant Cover: Mike Grell
“THE TRIAL OF TWO CITIES” part one! With the Ninth Circle crippled by Green Arrow and the Justice League, the Emerald Archer returns to a Star City ripe for a resistance. But Ollie Queen has one pesky thing to deal with first: his trial for murder!
Rating: Teen+
In Shops: October 18th, 2017
SRP: $2.99

Source : www.cbr.com

Cela fait très longtemps qu’un épisode de GL n’avait pas soulevé en moi le moindre intérêt.

Percy a beau piocher dans le vivier de l’Archer, il ne m’intéresse pas ou n’arrive pas à m’intéresser. Je prends souvent le cas d’Arsenal où son arc marquant son retour est brouillion, cousu de fil blanc et sans intrigue vraiment adaptée.

Là sur ce 33ème épisode, il écrit du lourd, du sentimental, des enjeux et arrive à sortir un bon cliffhanger. Qu’il revienne aux fondamentaux sans se prendre dans le tapis avec des intrigues à deux balles. Pourquoi ne pas avoir repris les Outsiders? Quand je repense à l’Arc de Lemire…mamamiaa…

Allez, dernière chance pour moi.

de GA ?

GREEN ARROW #34

Written by: Ben Percy.

Art by: Jamal Campbell.

Covers by: Jamal Campbell, Mike Grell.

Description: « The Trial of Two Cities, » part two! It’s a revelation Ollie Queen could never have imagined, even in his darkest dreams. Long thought dead, his mother, Moira, is alive; she’s a leader of the Ninth Circle; she’s responsible for destroying Seattle; and because of Green Arrow, her partners are going to kill her. Moira needs Ollie’s protection, not just from any assassin: she is the former lover of Moira’s late husband. She is the mother of Ollie’s half-sister, Emiko. She is Green Arrow’s deadliest enemy. She is Shado.

Pages: 32.

Price: $2.99.

In stores: Nov. 1.

Source : www.comicscontinuum.com

Tiens, je viens de lire quelques épisodes du début de la série, notamment la saga avec le train trans-continental. C’est pas mal, mais il y a toujours quelque chose dans l’écriture de Ben Percy qui me donne l’impression que des trucs manquent. C’est parfois la caractérisation, assez souvent l’enchaînement des séquences (qui laisse un goût de scènes coupées), très fréquemment la motivation des protagonistes. De même, il y a toujours un fond de discours social, mais jamais bien étayé, ça ressemble plus à du vernis qu’autre chose.
Ce qui fait que j’ai du mal à accrocher à son travail et à le suivre de manière régulière. Et au demeurant je préfère ce qu’il fait sur la série Teen Titans, où il est nettement plus léger. Et où il tient assez bien Damian, en plus.

Jim